- Beeldcreatie
Volgens de jonge Franse ontwerper Sébastien Baert hebben lege ruimtes evenveel of zelfs meer impact dan bewoonde ruimtes. Zijn sobere visualisaties stralen dan ook heel wat emotie uit, wakkeren onze verbeelding aan en doen ons alvast wegdromen naar mooiere oorden.
Wat deze ontwerper ontbreekt in geleefde jaren – Baert is slechts 25 lentes jong wanneer we met hem spreken over zijn werk – maakt hij goed in passie. Dat is voor hem een veel belangrijkere factor om iets te kunnen bereiken dan leeftijd. De visualisaties die hij maakt, zijn echt digitale kunstwerken te noemen en stralen heel wat emotie uit. Het zijn allesbehalve kille beelden en in een gesprek met Baert ontdekken we verder hoe hij tot deze bijzondere stijl is gekomen. Welke ervaringen maken van jou de ontwerper die je vandaag bent?
“Ik heb gekozen voor studies en werkervaringen om het beroep van ontwerper op een transversale en globale manier te begrijpen. Ik heb in Parijs gestudeerd, waar ik mijn studie begon met een diploma in productontwerp aan de ENSAAMA (École Nationale Supérieure des Arts Appliqués et des Métiers d’Art), waarna ik een tweede diploma in ruimteontwerp behaalde aan de Strate School of Design. Tijdens mijn studiejaren heb ik veel ervaring opgedaan in ontwerpstudio’s, onder andere bij Samuel Accoceberry Studio en ENOstudio. Zes maanden in het buitenland aan de California State University of Long Beach was een geweldige ervaring die me veel dingen heeft laten ontdekken en die een sterke impact heeft gehad op mijn studie.”
“3D maakt het mogelijk realiteit en verbeelding te verbinden”
Hoe zou je je werk omschrijven?
“Ik probeer zoveel mogelijk ruimtes te ontwikkelen die verankerd blijven in de werkelijkheid om de ‘consument’ niet te verliezen in al te surrealistische en extravagante universa. Als ontwerper streef ik er vooral naar emoties over te brengen, verhalen te vertellen en mensen te laten reizen. Het is belangrijk voor mij om poëtische fysieke of virtuele ruimtes te ontwikkelen die verder gaan dan stereotypen, die heen en weer slingeren tussen realiteit en verbeelding en die uitnodigen om te ontsnappen, om na te denken. Deze ruimtes zijn bijzonder relevant in de gejaagde en ontwrichte wereld waarin we vandaag leven.” Vanwaar komt die focus van jou op 3d-visualisaties?
“3D maakt het mogelijk realiteit en verbeelding te verbinden. Het geeft de gelegenheid om te ontsnappen door zich te projecteren in onbekende en onverwachte ruimtes. 3D-visualisatie maakt het ook mogelijk om producten in scène te zetten door ze virtueel te transporteren in omgevingen die voor hen gecreëerd en bedacht zijn zonder fysieke beperkingen. Het opent een veld van mogelijkheden.”
Wat inspireert je of welke elementen beïnvloeden jouw werk?
“Ik word geïnspireerd door wat mij dagelijks omringt, een vorm, een detail, een kleur, een emotie en ik hou ervan onze fysieke omgeving opnieuw te interpreteren met behulp van tekeningen alvorens er een andere dimensie aan te geven en het opnieuw in beelden te vertalen. Ik geloof dat eenvoud de sleutel tot succes is en ik onderschrijf volledig het architectonische concept van ‘Less is more’ van Mies van der Rohe. Lege ruimtes hebben evenveel of meer impact dan bewoonde ruimtes. Ik hecht evenveel belang aan het werken aan het omhulsel als aan de inhoud.” Wat zou je verder nog willen bereiken in je carrière?
“Ik heb het doel om een multidisciplinaire ontwerpstudio op te bouwen die zowel ruimteontwerp als productontwerp en 3D-visualisatie combineert. Ik wil dit project leven inblazen zodat ik met mijn passie echt mijn boterham kan verdienen en ook andere getalenteerde mensen mee kan nemen op deze reis.”
Wij zijn alvast vereerd om een deel van die reis van dichtbij te hebben mogen meemaken en de ontwerper enkele vragen te mogen hebben stellen zo vroeg in zijn professionele leven. Wat Sébastien Baert gezien zijn leeftijd en op een korte tijd al gerealiseerd heeft, belooft veel voor de toekomst. Wil je nog meer te weten komen over Sébastien Baert, lees dan zeker het volledige artikel in Imagicasa Summer 2021. Visualisations by Sébastien Baert