- Interieur
De Gournay, een Brits merk dat zich specialiseert in handbeschilderd behang en stoffen, riep de hulp van interieurontwerper Irakli Zaria om hun showroom een nieuwe look te geven. Het elegante design haalt inspiratie bij traditionele Japanse technieken, maar is tegeljikertijd erg fris.
Interieurontwerper Irakli Zaria, oorspronkelijk afkomstig uit Georgië en nu in Moskou gevestigd, werd door de Gournay gevraagd hun showroom, een appartement in Moskou, opnieuw in te richten. Het ontwerper vatte meteen het idee op “om iets onverwachts te doen”. In zijn werk mixt Zaria altijd antieke en 20ste-eeuwse moderne stukken met 21ste-eeuwse kunst. “Hoewel Russen traditioneler zijn met een voorliefde voor de neoklassieke stijl, wilde ik hier toch iets neutraals, elegants en geraffineerds doen, maar tegelijkertijd wel erg fris,” legt hij uit. Voor de showroom heeft de ontwerper een rustgevend ‘Grasses’-panorama ontworpen, dat inspiratie haalt bij een afbeelding van een 18de-eeuws Japans scherm uit de Edoperiode en zowel over de muren als de gordijnen is gespannen. Op deze manier wordt de ruimte in weelderige zijde gehuld en voel je je als het ware “ondergedompeld in de natuur”. Twee andere ontwerpen van de Gournay, ‘Willow and Egrets’ en ‘Ogata Blossom’, zijn gebruikt voor enkele vergulde gebogen schermen. Deze ontwerpen zijn eveneens geïnspireerd op de Edoperiode.
In de rest van de ruimte combineerde Zaria gebogen sofa’s en fauteuils met driehoekige bijzettafels en abstracte onderstellen voor eet- en salontafels, en ruwe, bolvormige tafellampen – die door hemzelf op maat werden ontworpen – werken mooi samen met de vintage verlichting van de Franse ontwerper Max Ingrand. "Een beetje asymmetrie brengt leven in de ruimte", zegt hij daarover.
“Ik wilde iets onverwachts doen”
Verschillende texturen, van travertijn tot bouclé en klei, en zowel ruw als glad, smelten mooi samen in de showroom en maken de ruimte interessanter. Op de rugleuning van de fauteuils werd gewerkt met een grasmotief dat vergelijkbaar is aan dat op de muren en gordijnen. Het asymmetrische bureau, eveneens ontworpen door Zaria en tevens een van zijn persoonlijke favorieten, is afgewerkt in een glanzende dieprode lak, een eerbetoon aan traditionele Japanse technieken. Voor de kastdeuren in de eetkamer koos de ontwerper ervoor om de ‘Deco Wisteria’ van de Gournay op een wollen satijn te borduren. De zwaar versierde ‘Magnolia Canopy’, die voor het eerst werd ontwikkeld voor de showroom in Beiroet, hangt aan de ene muur en de klassieke ‘Portobello’ chinoiserie aan de andere. "Je kan zien dat Zaria’s ontwerp geworteld is in een oude Japanse kunstvorm, maar het voelt heel modern aan door de manier waarop het een iets gestripte, eenvoudigere versie van de natuur in een ruimte brengt", besluit Jemma Cave, de Gournay's Creative Director.
Images © Mikhail Loskutov