- Interieur
Het twintigjarige bestaan van de studio van Olivier Dwek vieren wij door opnieuw een prachtig project van de architect in de kijker te zetten. Deze residentie in Brussel is een architecturaal palimpsest met een uiterst boeiende gelaagdheid.
Dit jaar mag niet alleen de architect zelf kaarsjes uitblazen om een eervol rond getal te vieren, ook zijn architectuurbureau verdient het om in de bloemetjes te worden gezet. In het jaar 2000 richtte Olivier Dwek (°1970) namelijk zijn gelijknamige studio op. Daarmee heeft hij op twintig jaar tijd al tal van prestigieuze projecten gerealiseerd in binnen- en buitenland. “Hij vormt interieurs met het aura van een museum,” staat er op zijn website te lezen en we zouden het zelf niet beter kunnen zeggen. Want hoewel de projecten ook steevast gezelligheid, comfort en ergonomische innovatie moeten uitstralen voor de architect, is het museale aspect nooit ver weg. Een tijdloos en uiterst fascinerend resultaat. Dat mag je van Olivier Dwek verwachten. We brengen hier dan ook met plezier een recent project, genaamd Residentie Les Mélèzes, dat je ongetwijfeld even zeer zal boeien en tot rust brengen als een museumbezoek.
Residentie Les Mélèzes zal je ongetwijfeld even zeer boeien en tot rust brengen als een museumbezoek.
“Wanneer ik een kunstwerk ontdek, ben ik vooral geïnteresseerd in de diepere betekenis,” vertelt Olivier Dwek. Deze interesse uit zich ook in zijn werk, want in de architectuur gaat hij eveneens graag op zoek naar de verschillende betekenislagen, naar de superpositie van verschillende historische periodes. Het is daarom dat dit gebouw in het centrum van Brussel hem zo aansprak. Het pand werd gebouwd aan het begin van de 20ste eeuw met een gevel in Franse kalksteen en ontworpen door de archtecten François Kielbaey en J. L’Anvre. Er zijn heel wat karakteristieke elementen van de woning overgebleven die nog steeds erg in trek zijn bij een hedendaags publiek, maar gezien de leeftijd was een grondige renovatie van het interieur niet overbodig om het opnieuw dienst te laten doen als gezinswoning. Olivier Dwek liet zich voor het project inspireren door de eerdere verhalen die hier geschreven werden. Als een palimpsest – historisch gezien een stuk perkament dat hergebruikt en opnieuw beschreven werd – ging hij met de residentie aan de slag om een nieuw hoofdstuk te schrijven. Hij legt nieuwe lagen op een reeds bestaande en laat zo drie verschillende tijdsperiodes met elkaar in dialoog treden. Ze vullen elkaar aan zonder de geschiedenis te wissen, waardoor een boeiende gelaagdheid ontstaat, net zoals bij een kunstwerk dat verschillende betekenissen kan hebben afhankelijk van hoe of op welk moment je het bekijkt.
Het volledige artikel over Residentie Les Mélèzes lees je in de speciale Belgische editie van Imagicasa Magazine die verscheen in maart 2020. Je kan dit nummer nog nabestellen via onze webshop. Images © Serge Anton