- Kunst & design
De ruwheid en onregelmatigheid van een gekozen materiaal respecteren, dat is waar het om draait bij de Britse ontwerpster Faye Toogood. Haar nieuwste project, ‘Assemblage 4’ ofwel ‘Roly Poly Chair’, staat symbool voor de reis naar het moederschap. Deze collectie, bestaande uit verschillende varianten, is veel meer dan enkel meubilair.
De kunstenares en ontwerpster Faye Toogood is geboren in 1977 in Rutland, Engeland, als dochter van een bloemist en een wetenschapper. Ze besloot een heel andere weg in te slaan dan haar ouders en ging kunstgeschiedenis en beeldende kunst studeren aan de Bristol University. Na haar studies kreeg ze de kans om bij The World of Interiors te gaan werken. Dit design- en decoratiemagazine heeft haar veel kansen gegeven, zo werd ze na een paar jaar zelfs decoration editor van het magazine en heeft ze nauw samengewerkt met Min Hogg, de Britse journaliste, interieurdesigner en medeoprichtster van The World of Interiors. In 2008 besloot ze haar eigen weg te gaan en richtte ze Studio Toogood op in Londen. Ze spitste zich toe op het ontwerpen van sculpturale meubels en producten. Daarnaast ontwierp ze ook installaties voor detailhandelaars en modemerken. Die installaties werden vaak aanzien als het ‘tegengif’ van de commercie. Haar designobjecten en meubels zijn namelijk een reactie op de toenemende massaproductie.
Alles wat Faye Toogood maakt, draait rond het experiment en de materialiteit. Het is namelijk zo dat al haar stukken met de hand gemaakt worden door traditionele ambachtslieden en kleine, lokale fabrieken. Bovendien is het voor Toogood uiterst belangrijk dat de ruwheid en onregelmatigheid van haar materialen gerespecteerd worden. Kleuren die doen denken aan de Engelse lucht en de verroeste tinten die in verband kunnen worden gebracht met de verlaten industrie typeren haar kleurenpalet.
Toogood groepeert al haar stukken in ‘Assemblages’ zodat ze één groot geheel vormen en samen een verhaal vertellen. Elke ‘Assemblage’ kan gezien worden als een nieuw project en voor de ontwerpster is elk project een nieuwe kans om te experimenteren met materialen en processen. Dat laat ze ook zien in 2013 wanneer ze samen met haar zus Erica het modemerk Toogood opricht.
Alles wat Faye Toogood maakt, draait rond het experiment en de materialiteit.
Toogoods vierde ‘Assemblage’ kreeg de naam ‘Roly Poly Chair’ en werd in 2014 voorgesteld in de Project B Gallery in Milaan. Dit project bevat een lage stoel, een hoge eetkamerstoel, een tafel en een sculpturaal dagbed. Met zijn zachte lijnen en ronde vormen staat ‘Assemblage 4’ in direct contrast met haar vorige project dat een postindustrieel gevoel opriep en veel agressiever was. De geometrische elementen uit ‘Assemblage 3’ heeft Toogood wel behouden, ze zijn alleen ronder geworden en verwijzen naar haar ervaringen van zwangerschap en de reis naar het moederschap.
De stukken worden eerst gemaakt uit klei om zo de juiste vorm te bekomen. Vervolgens worden ze gemaakt uit een crèmekleurige glasvezel. Die techniek wordt vaak gebruikt in de bootproductie omdat ze duurzaamheid en stevigheid garandeert. De stoel, die gemaakt wordt in de zachte tinten van beige, crème en wit, wordt vaak voorgesteld met een handgeweven wollen deken om zo een contrast te creëren tussen het gladde van de stoel en de textuur van het deken. Toogood’s volgende ‘Assemblage’ zal gaan over spelen en moddervorming. De stoelen van de ‘Roly Poly’-collectie zullen opnieuw gemaakt worden, maar deze keer uit massief glas en met modder als uitgangspunt. Daarnaast heeft de stoel nog een variant met gestoffeerde kussens. Hiervoor werkte de ontwerpster samen met Italiaanse meubelfabrikant Driade. Deze collectie werd ook aangevuld met een bank die de ‘Roly Poly’-esthetiek verder uitwerkt. Roly Poly is dus veel meer dan enkel een stoel, het is een verhaal dat weerspiegelt wordt in de vormen en texturen van een unieke collectie ontworpen door Faye Toogood.
Dit artikel verscheen oorspronkelijk in Imagicasa Magazine Zomer 2019.
Tekst: Caro Schaerlaeken
Beelden: ©Toogood and Studio Olivier Gustav