- Architectuur & development
In de mode zien we regelmatig stijlen van enkele decennia geleden terugkeren en in de architectuur is dat niet anders. Zo maakt tegenwoordig een stijl die voor het eerst opkwam tijdens de jaren 60 en 70 opnieuw zijn opwachting: het postmodernisme. En hoewel de stijl sinds zijn ontstaan en tot de dag van vandaag zowel aanhangers als heel wat tegenstanders heeft, moeten ook wij toegeven dat heel wat van de gebouwen in deze publicatie verfrissend ogen.
In navolging van het boek dat we vorige week in de kijker zetten, More is More, kijken we nu opnieuw naar een publicatie die allerminst minimalistisch is te noemen. Waar in dat eerste boek de focus vooral lag op interieur en design, zijn het hier grotere architecturale realisaties de de spotlight stelen.
Postmoderne architectuur zet zich af tegen eerdere, veelal strakke ontwerpen waarbij functionalisme centraal staat. Een gevatte uitspraak — een dus ook de toepasselijke ondertitel van deze publicatie — is de zin ‘less is a bore’ die de Amerikaanse architect Robert Venturi gebruikte om aan te geven dat architectuur best wat speelser mocht zijn. Hiermee bood hij een alternatief voor het populaire principe ‘less is more’ van Ludwig Mies van der Rohe.
In zijn boek Complexity and Contradiction in Architecture uit 1966 schreef Venture onder meer het volgende: “I speak of a complex and contradictory architecture based on the richness and ambiguity of modern experience, including that experience which is inherent in art.” Vooral vanaf de jaren 80 sluiten meer en meer architecten zich aan bij deze gewaagde stijlbeweging, maar ook in de 21ste eeuw duiken nog geregeld kleurrijke en uiterst unieke gebouwen op zoals het Hotel Zaandam in Amsterdam en Museum Garage in Miami.
Het toppunt van non-conformiteit
Auteur van Postmodern Architecture (Phaidon) is Owen Hopkins die als curator in het Londense Sir John Soane’s Museum in 2018 ook al de expositie ‘The Return of the Past: Postmodernism in British Architecture’ organiseerde. In dit boek zet hij opnieuw enkele unieke ontwerpen van over heel de wereld op een rijtje die het toppunt van non-conformiteit vieren. Ook gebeten door deze unieke stijl? Haal dan nu dit boek in huis.
Images:
Header Photo: Tomi Ungerer and Ayla Suzan Yöndel: Kindergarten Wolfartsweier, Karlsruhe, Germany, 2002. Picture credit: © Dirk Altenkirch (page 70, bottom)
From Top Left to bottom right:
Soeters van Eldonk Architecten: Piramides, Amsterdam, The Netherlands, 2006. Picture credit: © Syntrus Archmea (page 16)
Camille Walala: Industry City Mural, Brooklyn, New York, USA, 2018. Picture credit: © industry City (page 27)
Mario Campi and Franco Pessina: Church of Our Lady of Fatima, Giova, Switzerland, 1989. Picture credit: © Simone Mengani (pages 96-97)
Jurgen Mayer H, Workac, Clavel Arquitectos, Nicolas Buffe, and K/R: Museum Garage,Miami, Florida, USA, 2018. Picture credit: Paredes Pedrosa arquitectos. Photo: Fernando Alda (page 72)
2D Bookshot © Phaidon