- Kunst & design
Deze catalogus hoort bij de gelijknamige tentoonstelling in het Kunstmuseum Den Haag die de unieke, maar vaak bekritiseerde schilderijen die de Fransman in Giverny maakte, presenteert als volwaardige meesterwerken.
Naar aanleiding van deze expo in Den Haag zetten wij het werk van Claude Monet ook al in de kijker in de tweede kunsteditie van Imagicasa Magazine (die ligt trouwens nu net in de winkel!). En hoewel tuinstukken van de Franse impressionist ons visueel bekoren, schuilt er echter veel meer achter dan de meesten denken, dat vertelt ook de curator van de tentoonstelling Monet - Tuinen van verbeelding.
"Monet schilderde geen bloemen, maar de spiegeling van de hemel in het oppervlak van zijn waterlelievijver"
“Aan de ene kant was het werk passé, maar aan de ander kant zijn tijd ver vooruit,” vertelt Frouke Van Dijke ons. Het impressionisme was namelijk van korte duur, onder meer door onenigheid onder de aanhangers van de stijlstroming over bepaalde technieken. Zijn tijdgenoten wisten niet meer waar ze het werk moesten plaatsen. Monet schuwde ook de term ‘decoratie’ niet — hij noemde een reeks werken letterlijk de ‘Grande Décorations’ — en dat terwijl velen dit met oppervlakkigheid associeerden. “Het huidige succes dankt Monet aan zijn ‘herontdekking’ in de jaren 1950 door kunstenaars als Ellsworth Kelly, Barnett Newman en Mark Rothko, die vooral zijn werk uit Giverny bewonderen. Zij waardeerden Monets gebruik van kleur als expressiemiddel,” legt Frouke van Dijke verder uit. De ware kwaliteit van Monets werken ligt volgens haar echter niet enkel in hun romantische karakter en kleurgebruik, maar in de experimenten met textuur en de unieke schildertechniek van de kunstenaar: “Monet schilderde geen bloemen, maar de spiegeling van de hemel in het oppervlak van zijn waterlelievijver. Daarbij paste hij alles toe wat hij als schilder had geleerd.” Hoog tijd om een nieuwe generatie deze unieke ervaring voor te schotelen, vond het Kunstmuseum Den Haag. De tentoonstelling loopt nog tot en met 2 februari 2020, maar ook de bijhorende catalogus is een echte aanrader. Wie maar niet genoeg krijgt van de prachtige tuinstukken en waterlelieschilderijen van Claude Monet kan met deze publicatie een deeltje van die natuurlijke schoonheid in huis halen.
Koop hem hier en doe jezelf (of iemand anders) een groot plezier met dit boek onder de kerstboom!
Story headerphoto:
Claude Monet (1840-1926), Wisteria, 1917-1920, oil on canvas, 150,5 x 200,5 cm, Kunstmuseum Den Haag
Artwork & image in text:
Claude Monet (1840-1926), Water lilies, 1916-1919, oil on canvas, 150 x 197 cm, Musée Marmottan
Claude Monet in front of his home in Giverny (detail), 1921 Autochrome, 18 x 24 cm, Musée d’Orsay