- Interieur
- Kunst & design
Keramist en meubelontwerper Aaron Poritz komt uit Brooklyn, Massachusetts, en groeide op in de houtbewerkings- en beeldhouwstudio van zijn vader. De ontwerper zegt altijd al te hebben geweten dat hij een passie had voor het begrijpen hoe objecten en gebouwen worden gemaakt. Gezien de vele unieke creaties die hij de afgelopen jaren al op de interieurwereld heeft losgelaten, zijn ook wij ervan overtuigd dat hij zich hier helemaal thuis voelt.
Toen Aaron Poritz een kind was, bracht hij uren door met het verkennen van de uitgestrekte bossen rondom zijn huis in Leverett, een klein stadje in de Pioneer Valley in het noorden van Massachusetts. Hij herinnert zich het gevoel tussen de bomen te zijn als tijd doorbrengen met vrienden, iets wat hem later inspireerde om een opleiding tot houtbewerker te volgen. Portitz' studio is multidisciplinair, met zowel ontwerp als fabricage onder één dak. De ontwerpen zijn gericht op het gebruik van hoogwaardige materialen in combinatie met een vlekkeloze fabricage. Zijn werk benadrukt de natuurlijke patronen en texturen van hout, steen en keramiek. Terwijl zijn meubels zeer gedetailleerd en tijdloos zijn, is zijn beeldhouwwerk speels en onverwacht, geïnspireerd door oude functionele vormen in contrast met wilde oppervlaktetexturen en -kleuren. Wat hij het leukst vindt aan zijn werk is de vrijheid, de ups en downs, het creatieve proces, dingen maken die fysiek zijn en leren over machines en technologie. Met zijn ontwerpen wil hij vooral mooie, tijdloze dingen maken waar zijn kopers van genieten.
“Ik vind het leuk om dingen tot op de bodem uit te zoeken en te begrijpen waarom iets is wat het is”
Hoe minimalistisch zijn werk er ook uitziet, Portiz heeft zijn ambacht op een sculpturale manier benaderd en een gloednieuwe collectie houten lampen, stoelen en bureaus gecreëerd. De vertrouwde en uitnodigende uitstraling van dit nieuwe werk, getiteld Big Woods, is geïnspireerd op de verhoudingen van de menselijke vorm, iets waar onze hersenen onbewust naar op zoek zijn.Hoewel alle zeven werken in deze collectie organisch van vorm zijn en doen denken aan het werk van de beroemde beeldhouwer Henry Moore, is Poritz' behandeling van het hout gevarieerd.Sommige hebben een eerder sensuele uitstraling terwijl andere verkoold lijken en een ruwe afwerking hebben.Op het eerste gezicht lijken deze stukken handgemaakt, maar ze zijn geproduceerd met een mix van digitale gereedschappen en handmatige afwerking.De ontwerper weet heel goed wat de beste keuzes zijn voor een bepaald ontwerp: "Ik ga altijd af op mijn eerste intuïtie en gevoel als ik naar kunst kijk.Als iets een gevoel oproept, goed of slecht, voel ik me er meestal toe aangetrokken.Ik vind het leuk om dingen tot op de bodem uit te zoeken en te begrijpen waarom iets is wat het is. Hij werkt het liefst met natuurlijke materialen zoals hout, steen en metaal.Tegenwoordig verkent hij veel inheemse houtsoorten en geniet hij ervan hoe elke boom een andere kleur en textuur heeft. Zo creëert hij vaak glazuren die qua kleur en textuur lijken op de maan of koraal uit de oceaan.Ik vind het leuk om elk jaar andere ideeën en thema's te verkennen en ik denk dat dat vaak zorgt voor werk dat er in elke collectie anders uitziet. De rode draad is altijd het gebruik van natuurlijke materialen en het benadrukken van de natuurlijke schoonheid van het materiaal," herinnert hij ons eraan. Wil je meer lezen over Aaron Moritz? Dat kan je lezen in de zomereditie 2023 van Imagicasa Magazine."
Photography by Nicole Franzen
Text by Elke Aerts