- Kunst & design
De Zweeds-Irakese ontwerper Sizar Alexis experimenteert met objecten die stilte en een sterk karakter uitstralen door middel van geometrische vormen. Zijn collecties vinden hun oorsprong in de cultuur van het oude Mesopotamië en verbinden de verhalen van die geschiedenis met hedendaags design.
De afkomst van de ontwerper heeft een duidelijke invloed op zijn werk. Hij werd geboren in Ankawa, een stad in het noorden van Irak. In 1997 verhuisde hij naar Zweden, waar hij zijn interesse in het ontwerpen van objecten en meubels begon te verkennen. Zijn Chaldeeuwse wortels zijn rechtstreeks terug te voeren naar het oude Mesopotamië, en dat wordt in veel van de stukken verwerkt. Naast die persoonlijke en culturele verhalen uit de rijke geschiedenis van dat gebied brengt zijn werk ook een grote interesse in een brutalistische esthetiek naar voren. We tonen hier graag enkele ontwerpen uit de Lahmu- en Ousia-Collecties en een recente samenwerking met de Belgische textieldesigner Nathalie Van der Massen. Het idee voor de Lahmu-Collectie ontstond tijdens de pandemie, toen de ontwerper en zijn gezin zich net als zovelen in hun huis isoleerden. Het deed Alexis denken aan het leven in een beschermende bunker, wat hij ook associeerde met de oorlog in Irak, toen hij zich met zijn familie eveneens in hun woning probeerde te beschermen. Beide ervaringen inspireerden hem om meubelstukken te ontwerpen die herinnert aan een bunker en kracht en reflectie weerspiegelen. De naam Lahmu komt uit de Mesopotamische mythologie en verwijst naar een beschermende godheid die demonen en ziektes moest afweren. De collectie bestaat uit een salontafel, een vaas en een grote en een kleine console die elk in twee stukken zijn verdeeld die ook dienen als bijzettafel of zitmeubel. De stukken worden gemaakt in gebrande en gebeitste zwarte eik, natuurlijke eik en natuurlijk kersenhout.
Historisch onderzoek en hedendaags design verenigen en zo een deel van de oude cultuur doorvertellen
Ook de Ousia-Collectie verbindt de designer met het erfgoed van de oude Mesopotamische cultuur. De ontwerper werkte samen met zijn zus Sinar om historisch onderzoek en hedendaags design te verenigen en op die manier een deel van de oude cultuur door te vertellen. De Ousia-stoel die ze ontwierpen is een rechtstreekse verwijzing naar de troon of kursi waarop in die cultuur enkel mensen met gezag mochten zitten. De kegelvormige poten van de stoel zijn geïnspireerd op de vele opgegraven reliëfs waarop goden of superwezens zijn afgebeeld, die in de ene hand een emmer en in de andere een dennenappel vasthouden. De dennenappel wordt geassocieerd met regeneratie. De niveaus zijn geïnspireerd op de ziggurat, een tempeltoren uit het oude Mesopotamië, en zijn terrasvormige samenstelling van opeenvolgende niveaus. Recent vond in Atelier Ecru Gallery een duotentoonstelling van Sizar Alexis en de Belgische textielontwerpster Nathalie Van der Massen plaats. Samen stelden zij nieuw werk voor dat speciaal voor de tentoonstelling werd gemaakt, waaraan ze enkele oudere werken toevoegden. Hoewel ze met erg verschillende materialen werken (hout en textiel), vinden ze elkaar in hun liefde voor erfgoed en vakmanschap en een gedeelde passie voor sereniteit, tactiliteit en geometrie. Voor deze samenwerking werd de Ousia-stoel bekleed met een textielwerk van Van der Massen, dat het als het ware een extra harnas geeft. Het resultaat is er een vol tegenstellingen: zwart en wit, sculpturaal en toch fragiel.
Sizar Alexis’ grote interesse in zijn afkomst leidt tot unieke stukken met een verhaal, die gekarakteriseerd worden door sterke monolithische vormen en een gevoel van stilzijn. Zijn werk straalt een idee van kracht uit zonder te massief over te komen.
Photography by Tijs Vervecken