- Interieur
- Architectuur & development
Studio Anne Holtrop legde zich de voorbije jaren toe op het ontwerpen van een concept store voor het Franse kledingmerk Maison Margiela. De samenwerking toont hoe creativiteit met materialen op een subtiele doch innovatie wijze vorm kan nemen.
Mode en architectuur, twee domeinen die niet in vaste grenzen vast te leggen zijn. Wanneer die twee in perfecte harmonie samenkomen, dan ontstaat er vaak een sprankeltje magie. Dat is in dit geval niet anders. Sinds 2018 nam Studio Anne Holtrop het ontwerp van de concept store van Maison Margiela in Londen voor zijn rekening. Het project werd in 2020 gerealiseerd en de winkel is 190 vierkante meter groot. Het startpunt voor de studio was het definiëren van het materiaal. Hierbij werd er rekening gehouden met het unieke DNA van Maison Margiela zelf. Centrale ideeën van de filosofie van het kledingmerk zijn herinneringen, gehaastheid, en een techniek genaamd décortiqué, waarbij haute couture designers door de lagen van een kledingstuk heen knippen om de constructie ervan bloot te leggen. Het einddoel was door middel van materialiteit in te zetten een nieuwe architecturale identiteit te ontwikkelen. De eerste belangrijke materiaalkeuze die de studio maakte, was het maken van gipsafgietsels in textielbekisting. Concreet wil dit zeggen dat het gips de textuur van textiel kreeg, wat door de flexibiliteit van stof steeds voor een ander resultaat zorgde. De textielafdruk blijft ten allen tijde zichtbaar in het materiaal, net zoals mogelijke plooien van de stof. Ook het volume van het gips dat de bekisting naar buiten duwde, bleef zichtbaar. Deze interessante techniek werd op de muren en zuilen aangebracht, die zijn hier dan ook de primaire elementen die de ruimte definiëren. De intentie was om een interieur te creëren waarin de textuur en beweging van stof geëchood werd. Op deze manier wou de studio stilstaan bij de constructie van de kledingstukken van het merk, een originele manier om een winkel vorm te geven dus.
De studio wou stilstaan bij de constructie van de kledingstukken van het merk.
Verder steunde het ontwerp op de incorporatie van onvolledige rechthoekige vormen die aan papierknipsels doen denken. De intentie hierachter was het overbrengen van imperfectie, dit zorgt namelijk voor een ruimte met karakter. Meerdere vormen werden gecombineerd om bijvoorbeeld een spiegel of tafel te vormen, wat de figuren een onafgewerkte dimensie bezorgt. Het materiaal waaruit deze stukken gesneden is, is wit gebeitste travertijn. Normaliter wordt de poreusheid van dit materiaal verholpen door de travertijn op te vullen met een epoxy (een vloeibare kunststof) dat qua kleur perfect overeenkomt. In dit geval koos de ontwerpster voor een witte variant van deze kunststof, wat in een overdreven tekening resulteerde. Op deze manier leek het materiaal gekleurd te worden. De stukken uit travertijn sluiten ook bij het gehele interieur aan, aangezien de volledige winkel in een lichtkleurenpalet van witte en beige tinten baadt.
De concept store van Maison Margiela is door het werk van Studio Anne Holtrop verzekerd van een origineel ontwerp dat dichtbij de kern van het merk zelf ligt, namelijk de constructie van kledingstukken. Het lichte interieur verzekert daarbovenop dat de collectie en haar verscheidene kleuren perfect tot hun recht komen.
Wil je je laten betoveren door nog meer indrukwekkende projecten en inspirerende architectuur? Volg dan zeker ons Instagramaccount Imagicasa Architecture. Daar delen we dagelijks unieke realisaties, veelbelovende ontwerpen en innovatieve ideeën.
Photography by Henry Bourne