- Interieur
- Architectuur & development
Osteria Betulla is het tweede project van een getalenteerde chef Arslan Berdiev, de oprichter van het sensationele restaurant Birch. Zowel Birch als Betulla worden in het Russisch vertaald als ‘berk’. Terwijl Birch is gebaseerd op pan-Europese culinaire tradities, richt Betulla zich op de Italiaanse keuken.
Niet alleen het klassiek Italiaans interieur werd nagebootst maar ook de moderne geest van het land.
Het concept van osteria Betulla berust op eenvoudige Italiaanse gerechten met de nadruk op hoge kwaliteit van de producten. Vanaf het begin baseren ze zich op het beeld van een Italiaanse eetzaal, maar dan op een minimalistische manier. Tegelijkertijd wilden ze niet alleen een klassiek Italiaans interieur nabootsen, maar ook de moderne geest van Italië naar Sint-Petersburg brengen door gebruik te maken van traditionele kleuren, vormen en materialen.
De gasten komen de osteria binnen via een in de schaduw geplaatste ingang. Zo komen ze terecht in de eerste eetzaal die schemerig verlicht is. De tweede zaal is dan weer overstroomd met licht. Op deze manier gaan de gasten vloeiend van schaduw naar licht.Het middelpunt van de eerste zaal is het metaforische altaar, een grote tafel waaraan de pastaschrijver werkt. Alle tafels zijn naar hem toe gedraaid, wat het effect van een theatrale voorstelling creëert en de gasten in staat stelt het mysterie van het pasta-maken gade te slaan. De tweede zaal wordt opgevrolijkt door de kerkbanken in het midden. Tegelijkertijd worden de accenten gelegd op de olijfboom en de drie kiotten. Een kiot is een nis waarin van oudsher iconen van heiligen zijn ondergebracht. Aangezien de Italiaanse keuken zijn eigen heilige drie-eenheid heeft; wijn, olijfolie en tijm, hebben ze die in de nissen geplaatst. Het belangrijkste architectonische hulpmiddel bij het werken met de binnenruimte was het gewelfde plafond. Niet alleen verwijst het naar kerkelijke architectuur, maar het wist ook de grens uit tussen het plafond en de muren. Door divergerende raamstijlen toe te passen, kon het licht zoveel mogelijk in de hal toegelaten worden waardoor deze luchtiger aanvoelt.
Arslan Berdiev wilde een zeer zuivere en minimalistische uitstraling creëren. Daarom zijn er slechts drie basismaterialen gebruikt: travertijn, hout voor het meubilair en de wandpanelen, en lichtgekleurd pleisterwerk als hoofdmateriaal voor de wanden. Dit alles heeft geholpen om het beeld van Italië over te brengen. En wat voor een! Wij reserveren alvast ons tafeltje. Wil je je laten betoveren door nog meer indrukwekkende projecten en inspirerende architectuur? Volg dan zeker ons Instagramaccount Imagicasa Architecture. Daar delen we dagelijks unieke realisaties, veelbelovende ontwerpen en innovatieve ideeën.
Photography by Sergey Melnikov