- Interieur
Warm minimalisme met een vleugje Wabi Sabi. Zo omschrijft Bieke Gaelens de stijl van The Creative Company, het interieur- en architectuurbureau dat ze in 2000 met haar man Eric Guldemont oprichtte.
Zelfs na twintig jaar en heel wat succesvolle projecten blijft The Creative Company een ‘tweemansbedrijf’. Bieke en Eric hebben geen andere werknemers in dienst en doen alles met hun twee. “Het is hard en veel werken,” geeft Bieke dan ook toe. Maar tegelijkertijd wordt de kleinschaligheid van het bureau en de daarbij horende persoonlijke aanpak enorm gesmaakt door hun klanten. “Het is een van onze grootste troeven, en dit samen met de combinatie van architectuur en interieur die naadloos in elkaar overlopen.”
Een kenmerkend project voor The Creative Company, maar ook bijzonder en uniek
Na al die jaren is het echtpaar ook op professioneel vlak volledig op elkaar afgestemd. Ze weten ondertussen zeer goed hoe ze elkaar kunnen versterken en aanvullen. “We weten ook beiden wat dit werk inhoudt, we hebben niet veel woorden nodig om te weten wie wat moet doen,” horen we nog. Een nieuw project opstarten, doen ze altijd samen en hun voorkeur gaat dan ook uit naar totaalprojecten. Dat begint vaak met architectuur en eventueel het begeleiden van het tuinontwerp en de integratie van het project in zijn omgeving. Verder komt daar dan het interieur en de decoratie bij en indien gewenst zullen Bieke en Eric tot in de kleinste details mee denken en zaken ontwerpen. Alles is echter mogelijk en de klant trekt de lijn, vertelt Bieke. Evengoed realiseren ze enkel de inrichting van bijvoorbeeld een badkamer, maar bij The Creative Company is het belangrijk dat de ‘klik’ met de klant er is en dat alle betrokken partijen op één lijn staan qua stijl en architecturale beleving. “Wat we doen, willen we goed doen. Voor onszelf, maar ook voor onze klanten,” legt Eric uit. Die klik en het vertrouwen dat ontstaat, zorgt ervoor dat ze heel wat klanten ook na de opdracht blijven zien. Elementen die in heel wat projecten terugkeren, zijn een hoge graad van detaillering, zuivere lijnen, het zoeken naar eerlijke volumes en ideale verhoudingen, natuurlijke materialen en voldoende aandacht voor de juiste verlichting. Zelf omschrijft het duo hun stijl als “warm minimalisme met een vleugje Wabi Sabi”. Bij die term moeten wij uiteraard meteen denken aan Axel Vervoordt, die zich graag laat inspireren door deze Japanse filosofie die draait rond soberheid, authenticiteit en de schoonheid van de imperfectie. Bieke en Eric kijken trouwens enorm op naar deze Belgische topontwerper, net als naar Peter Zumthor, Ingo Maurer, Vincent Van Duysen en Charles en Ray Eames. Elk op hun manier – met architectuur, verlichting, interieur, meublair – gaan ze “ver in hun visie en detaillering en ze stralen passie uit”, vertelt Bieke ons.
“We versterken mekaar en zijn een klankbord voor elkaar”
Om dit alles aan de praktijk te koppelen, presenteren we hier graag het recente project, House K.
The Creative Company kreeg de opdracht deze woning te renoveren en deels opnieuw in te richten. De klant wilde meer openheid in de eerder gefragmenteerde en gesloten ruimtes en vroeg ook een grotere connectie met de tuin. Om dat laatste tot stand te brengen, werden nieuwe minimalistische ramen geplaatst met zo weinig mogelijk raamverdelingen. Bieke en Eric moesten in hun ingrepen wel rekening houden met de bestaande stijl van de woning, een klassevol huis uit de jaren 60. Er werd dus gekozen voor een sereen interieur, maar wel met veel aandacht voor de verlichting, het gebruik van rijke materialen en de juiste decoratieve elementen. Door het toepassen van bijvoorbeeld dezelfde natuursteen, de sterk geaderde marmer Verde Innocente (geleverd door Hullebusch), in zowel de keuken als de zithoek, ontstaat eenheid en rust.
Het volledige interview met The Creative Company en andere projecten ontdek je in de maarteditie van ons magazine, Imagicasa Spring 2020. Je kan dit nummer nog nabestellen via onze webshop, nu met een extra geschenk!
Beelden © Cafeine