- Kunst & design
Het was een intuïtieve drang naar doordachte interieurs en objecten met een verhaal die aan de oorsprong van Rénu Design ligt. Oprichter Christophe Glorieux had altijd al een passie voor de invloed die de juiste stukken op een ruimte kunnen hebben. Een groeiende collectie voor privégebruik en vrienden mondde uit in een groter project, met een showroom en pop-up store in Knokke als gevolg. We hadden de kans de designliefhebber enkele vragen te stellen.
Hoe is je liefde voor design ontstaan?
“Die is gestaag gegroeid. Ik kocht altijd al graag stukken voor mezelf. Na een lange tijd in Brussel gewoond te hebben en daar op ontdekkingstocht te gaan, en ook op vakantie altijd naar mooie stukken te zoeken, is dit uiteindelijk uitgegroeid tot meer. Daarnaast heb ik altijd een interesse gehad in literatuur over design.”
Welke trends zijn volgens jou belangrijk in design?
“Je ziet nu dat er vaak teruggegrepen wordt naar de lijnen uit de jaren zestig, zeventig en tachtig. Naast de esthetiek moet het functionele gebruik ook top zijn, wat die periodes volledig uitademen. Bij minder kwalitatieve stukken wordt dat laatste soms vergeten.” Naar wie kijk je op?
“Een van mijn favorieten blijft Ludwig Mies van der Rohe, hij blijft voor mij een heel belangrijke figuur. Op Belgische bodem ben ik natuurlijk fan van alles wat Vincent Van Duysen doet; zowel qua architectuur als qua design vind ik hem heel sterk. Hij verdient later zeker zijn eigen plek in de geschiedenis.”
Hoe voel je aan wat voor klanten de beste keuzes zijn?
“Veel vragen stellen. Ik verkoop niet graag om enkel te verkopen. Ik begrijp graag wie mijn klanten zijn, hun gewoontes, wat ze willen en nodig hebben, etc. Op die manier ga ik op zoek naar het juiste stuk voor hen, terwijl ik steeds mee nadenk in hun belang.”
“Ik verkoop niet graag om enkel te verkopen”
Materialen die je voorkeur genieten?
“Leder vind ik fantastisch, dat kan zo goed leven. Een stoel met een mooie patine is mij enorm waardevol, omdat je dat echt moet vinden en niet zomaar kan kopen. Ik heb ook vaak mooie houtobjecten, die kunnen heel snel een interieur de nodige warmte geven. Glas en chroomstaal zijn ook altijd dankbare producten, bijvoorbeeld in combinatie met leder.”
Belangrijkste wensen bij de selectie van je stukken?
“Mijn stukken moeten vooral een ziel hebben. Nieuwe items zal je daarom minder bij mij terugvinden. Objecten die een vorig leven hebben, daar houd ik van. Elk stuk passeert door mijn handen en ik koop elk item zeer bewust aan.” Kan je ons iets vertellen over toekomstige projecten?
“De pop-up in Knokke wordt verlengd, minstens met een jaar. Als permanente winkel zal het pand open zijn in de weekends en de vakanties. Daarnaast zijn we nu een centraal warehouse aan het bouwen in Gent, waar alle stockage zal zijn. Verder fungeert het als fotostudio en een showroom die eerder op professionele klanten is gericht. Mensen zullen het af en toe ook kunnen huren voor private dinners. Dit zal klaar zijn in juni 2024. En in Drongen, waar alles begon, zal de gerenoveerde studioschuur dienstdoen als locatie waar af en toe private viewings rond bepaalde stukken zullen georganiseerd.”
Wat staat er nog op je bucketlist?
“Heel wat. Ik ben blij om te zien dat, na amper een jaar, het publiek Rénu wel smaakt. Ik wil zeker nog verder groeien. De pop-up in Knokke is nu een begin, maar er zijn zeker nog plekken waar ik dit zou willen doen. Brussel bijvoorbeeld, want daar ligt toch mijn hart, of Antwerpen. Misschien wil ik op termijn ook wel een shop. Daarnaast zou een leuke samenwerking met een meubeldesigner me erg boeien, met jonge talenten of net met gevestigde namen. Dan zou ik graag een eigen stuk op de markt brengen dat de waarden van vintage in een nieuw ontwerp integreert.”
Het is overduidelijk dat Glorieux zijn collectie met een doortastende passie aankoopt en verkoopt. Door steeds op zoek te gaan naar eigenheid, zowel in de design items als in de vragen waarmee klanten tot bij hem komen, verzekert hij dat hij er alles aan doet om de sector met persoonlijkheid te navigeren. We wensen hem uiteraard nog veel toekomstig succes toe.
Photography by Cafeine
Text by Cara Jacobs