- Overige
Dit najaar viert Imagicasa een speciale mijlpaal, want ons magazine blaast tien kaarsjes uit. Het voorbije decennium groeiden we uit van een eenvoudige website tot een internationaal verspreid, tastbaar merk met een uitgebreide filosofie en een eigen collectie. Geen beter moment dan nu uiteraard om even terug te blikken op de voorbije jaren en te reflecteren op de weg die we tot nu toe hebben afgelegd, met onze trouwe lezers aan onze zijde.
Een laptop op tafel en een idee, meer was er in 2014 niet nodig om het eerste hoofdstuk van Imagicasa aan te snijden. Hoofdredactrice Phaedra Hoste had al jarenlang een verregaande interesse in design en interieur. Reeds heel haar leven merkte ze dat hoogstaand meubilair, harmonieuze interieurs en spraakmakende objecten haar beroerden zoals maar weinig andere zaken dat kunnen. Uiteindelijk besliste ze om die passie in iets concreets om te zetten en een platform op te starten. Meer bepaald lanceerde ze een website waar ze inspirerende projecten deelde en waar mensen op konden rekenen om met het beste uit het luxe woonsegment in aanraking te komen. Vanaf het begin is exclusiviteit een prioriteit geweest. Dat, en een drang om te durven wegdromen.
Vaak hebben wij je gisteren al verteld over de iconen van morgen
De naam Imagicasa is een perfecte versmelting daarvan. Woningen die je doen verwonderen en je verwachtingen overtreffen, zijn exact degene die hier hun plek verdienen. Als logo koos ze niet toevallig voor een mandala. Daarmee verwees ze naar de spirituele kwaliteiten van onze thuisomgeving en hoe die een rol kan spelen in ons welzijn. Na verloop van tijd barstten de ideeën en ingevingen uit hun digitale voegen, want de website vroeg om vervoegd te worden door een tastbare component. Initieel begonnen we in 2015 met twee geprinte edities per jaar. Papier heeft ons als medium nog meer vrijheid gegeven om onze huisstijl te ontwikkelen. Meeslepende lay-outs en inzichtrijke teksten begonnen er samen te vloeien tot artikels met een niet te ontkennen journalistieke impact. Sereniteit, harmonie en een blijvende aantrekkelijkheid zijn basistroeven voor ons. Doorheen de jaren zijn we lezers een steeds completer idee beginnen geven van de soort projecten waar Imagicasa voor staat. Toch blijft onze huisstijl een eigen evolutie doormaken en hebben we voeling met de verschillende tendensen die de interieursector doormaakt. Niets is onveranderlijk; kijk bijvoorbeeld eens naar alle covers waar we doorheen de jaren al voor kozen. Daarnaast schreven we al over zeer uiteenlopende projecten. Inderdaad, beige weten we altijd te appreciëren, maar ook kleurrijke ontwerpen en accenten zijn meer dan welkom. Of het nu gaat over monochroom minimalisme of eerder gedurfde uitspattingen, iedere keer bouwen we een selectie op met een overtuigende balans. Terugkerende lezers weten ook dat we houden van expressieve materialen en technieken die een verschil maken. De voorbije tien jaar hebben we vanop de eerste rij toegekeken hoe getalenteerde ontwerpers, kunstenaars en makers zijn blijven innoveren en experimenteren. Het doet ons plezier om die inzichten rechtstreeks met jou te delen, zowel online als in print. Vaak hebben wij je gisteren al verteld over de iconen van morgen. Met een onvermoeibaar enthousiasme zoeken we naar creaties die blijven verbazen en namen die iedere keer weer iets anders presenteren. Vanzelfsprekend heeft onze eigen huisstijl eveneens een waarneembare groei doorgemaakt. Wie al onze afgelopen edities heeft verzameld, kan met eigen ogen zien hoe we met elk seizoen steeds duidelijker de kern van onze eigen esthetische identiteit weten te articuleren. Lees nu het volledige verhaal in onze recente herfst-wintereditie van het Imagicasa magazine beschikbaar via onze webshop.
Text by Elke Aerts
Images 1 - 3 by Ismael Ahmadoun
Images 4 - 5 by Stijn Vereeken
Last 3 images: © SJB-Catering