- Kunst & design
De natuur is onvoorspelbaar en moeilijk te bevatten. Door haar onverwachte wendingen en plotse acties valt onze connectie met Moeder Natuur soms ver te zoeken. Toch weet Nadia Yaron, met haar nieuwste tentoonstelling, de imperfectie van de natuur, haar kwetsbaarheid en pure eenvoud te verduidelijken. Laat je verrassen door een samenvloeiing van balans en fijne robuustheid.
De Braziliaanse Nadia Yaron groeide op in het bruisende New York, dé plek op aarde waar alles mogelijk is. En met een moeder die zelf kunstlerares was en haar creatieve geest stimuleerde, was de jonge Nadia voorbestemd om een interessant pad te volgen. Al gauw vond ze haar passie in houten meubels en textiel en pas een jaar nadat ze haar praktijk begon, won ze in 2018 ‘beste show voor beeldende kunst’ toen ze haar houtsculpturen voor het eerst tentoonstelde op een Architectural Digest Design show. Sindsdien is haar bekendheid enkel gestegen en mocht ze haar kunstwerken onder andere tentoonstellen bij Eleven, een toonaangevende gallerij in Brooklyn. Yarons werk kan je best omschrijven als rustgevende composities die een geheel vormen door balans. Toch, als je de houten, stenen en metalen beeldhouwwerken van dichtbij bekijkt en de kunstenares een beetje kent, weet je dat het geheel werd samengesteld door een ruw proces. Om de prachtige organische vormen te bekomen, komt er dus allereerst grof werk aan te pas. De beeldhouwster hakt groffe stukken met kettingzagen en slijpmachines. Dat doet ze bewust: “door het duwen, trekken en zwoegen aan de gereedschappen ontstaat er rust in de materialen”. Bovendien ontstaan er zo fijne, originele texturen in elk werk.
Totemachtige vormen houden zichzelf in een delicaat evenwicht
Doordat de artieste een 19e eeuwse schuur in Hudson op de kop kon tikken om er haar studio te vestigen, bevond ze zich in een onverwachte bron van inspiratie: de omliggende natuur deed haar hart smelten en haar ogen tranen. “De bloemen, de wolken, de wind en de bomen; alles voelt hier werkelijk anders aan, puurder dan op een andere plek.” Daarom werkt ze van de lente tot de herfst buiten om de creatieve spirit van de natuur tot haar te laten komen. Door die keuze weet ze de vergankelijkheid en de imperfectie van de natuur perfect weer te geven in haar sculpturen. Ook voel je haar omhelzing over de natuurlijke materialen van haar werken die ze in haar solotentoonstelling For the flowers and the clouds and the wind and the trees toont. De 32 beelden uit hout, steen en metaal, gestapeld in totemachtige vormen, houden zichzelf in een delicaat evenwicht. Ze symboliseren perfect de vergankelijkheid van de natuur. Bovendien is de energie die de werken uitstralen van onschatbare waarde; het is een reflectie van de zachtheid waarmee elk object in evenwicht wordt gehouden. Door Yaron ontdekken we de pure balans waarnaar we in ons binnenste snakken.
Photography by Elizabeth Carababas