- Kunst & design
Rechtuit, gevoelig en interdisciplinair: ontwerper en ambachtsman Lukas Cober vindt het belangrijk dat zijn werk alle drie die eigenschappen bezit. Zijn objecten resulteren uit een wisselwerking tussen vorm en materiaal, ruwheid en detail. Verschillende galeries verspreid in meerdere landen prijzen zijn creaties en staan hem bij op zijn pad. Imagicasa ontleedde zijn filosofie en bekeek dit spraakmakende portfolio van dichterbij.
Of je in het lot gelooft, weten we niet. Wel is het duidelijk dat het leven van Lukas Cober al vanaf het begin gekenmerkt is door kruispunten en het samenkomen van meervoudige zaken. Hij werd namelijk in 1989 geboren in Aachen, een stad waar België, Nederland en Duitsland elkaar tegenkomen. Later zou Cobers gelijknamige studio een overeenkomstige interdisciplinariteit kennen, want zijn objecten verenigen de ruwheid van een breed gamma aan materialen met een tijdloze finesse. Architecturaal getint en met een bovenmaatse afwerking, de objecten van zijn hand bewonen een eigen categorie. Studies in productontwerp in zowel Maastricht en Lissabon stonden hem toe een diepgaande ambachtelijke kennis te vergaren en een essentieel onderdeel van zijn creatieve identiteit te ontwikkelen. Zijn eerste jaren in het werkveld bracht hij door als de assistent van ontwerper Valentin Loellmann, totdat hij in 2018 de stap nam om zijn eigen studio te beginnen. Die beslissing is een waar keerpunt geweest, want sindsdien kan hij zich uitsluitend op zijn eigen werk toeleggen, en de indrukwekkende collecties die hij sindsdien uitbracht, zijn daar het beste bewijs van. Zoals dit portfolio zijn er geen twee. Dankzij zijn opleiding en persoonlijke achtergrond is hij kunnen openbloeien tot een kundige vakman met een duidelijk gevormd artistiek perspectief.
Een zalige zoektocht met telkens andere ontdekkingen
Een liefde voor design stond als het ware naast zijn wieg. Met een kunstleerkracht als moeder en een dokter met een scherp oog voor architectuur en interieur als vader, groeide hij op in een nest waar een pure, minimalistische stijl een vaste waarde was. Daarnaast kweekte Cober al snel zijn interesse voor handwerk, dus al hetgeen dat volgde, was logisch. Een fascinatie voor mooie, ambachtelijke objecten voelde als thuiskomen. In zijn artistieke proces geeft hij de grootste prioriteit aan de kenmerken van het materiaal in kwestie en de verschillende behandelingen die het verdraagt. Door steeds te willen vernieuwen en onbekende mogelijkheden te verkennen, ontpopt het werk in zijn studio zich tot een zalige zoektocht met telkens andere ontdekkingen. Al wie de objecten in zich opneemt, ervaart duidelijk dat er een diepgaande passie achter schuilt. Het is daarom weinig verbazend dat Cober altijd vanuit een eigen filosofie te werk gaat. Hij baseert zijn keuzes doorgaans op het idee dat elk stuk een intrinsieke puurheid moet bevatten en niet hoeft terug te deinzen van een ongeremdheid qua vorm en materialiteit die grenst aan het brutale. Op die manier verzekert de ontwerper dat zijn werk een zekere boodschap met zich meedraagt, of die nu duidelijk uitgesproken wordt of verborgen is, en die combineert met een duidelijk ingeslagen esthetiek. In plaats van zomaar bij te dragen aan een wereld gevuld met oppervlakkige voorwerpen heeft Cober het tot zijn missie verklaard om enkel creaties met een ziel te maken. Objecten die er werkelijk toe doen en een expressie zijn van welgemeende passie voor design: het zou de universele standaard moeten zijn. Daarbovenop prijst hij zich elke dag gelukkig met de vrijheid waarvan hij geniet en waardoor de toewijding aan zijn vak enkel exponentieel toeneemt. Voorbijgaande trends laat de designer zonder verleiding passeren, want er ligt voor hem geen waarde in het nastreven van iets dat per definitie tijdelijk is. Een andere reden hiervoor is de authenticiteit waarmee tijdloos werk inzicht geeft in zijn oog voor schoonheid. Met een innerlijke stem die onophoudelijk het woord krijgt, geeft hij vorm aan iets dat het tastbare voorbijgaat. Doorheen het portfolio keren bepaalde elementen dan ook onveranderlijk terug. Een minimaal doch handgemaakt karakter, persoonlijke toetsen en een sculpturale belijning vormen de gezamenlijke kern die alle stukken onderling delen. Met uitzonderlijk vloeiende bewegingen ontstaan er volumes die vaak golvende contouren bezitten. Elk ontwerp is in feite een symbiose van een dominante en een onderliggende dimensie; de een vol energie, de ander gemarkeerd door vredige kalmte.
Meer lezen kan in de zomereditie 2023 van Imagicasa Magazine.
Header image: Photography by Alexander Popelier
Images 2 - 3: Photography by Alexander Popelier
Image 4: Photography by Ligia Poplawska
Image 5: Photography by Ligia Poplawska
Text by Cara Jacobs