- Kunst & design
Samen met designer David Horan kiende galerie Béton Brut Paper uit, een vernieuwende collectie meubilair en verlichting die een historische techniek op de moderne kaart zet. Beide partijen zijn gebaseerd in Londen en brachten hun visies harmonieus samen. Als hedendaagse decoupeur schakelde de ontwerper handgemaakt Japans papier in om zijn door materiaal gedreven aanpak het meest succesvolle resultaat tot nu toe te geven.
David Horan opende in 2021 zijn eigen studio waarmee hij elk project vanuit het palet benadert. Vooraleer hij de geometrie van zijn ontwerpen bepaalt, experimenteert hij uitgebreid met verschillende materialen. In het verleden deed hij ervaring op bij ontwerpers Faye Toogood en Michael Anastassiades. Met Paper presenteert hij nu zijn eerste eigen collectie, in samenwerking met galerie Béton Brut. Oprichter Sophie Pearce is gespecialiseerd in Europees en Japans design. Haar collectie is een verzameling meubilair die je kan opvatten als een kruisbestuiving tussen functionele kunstobjecten en sculpturale vormen. Haar samenwerking met Horan is onder andere inspiratie verschuldigd aan Franse traditionele ambacht en de Japanse Mingei-beweging, maar ook nog een ander item vertegenwoordigd door de galerie. Een geitenleer perkamenten kast van Aldo Tura zette de designer namelijk aan het denken om een soortgelijk effect te bereiken met materialen. Dat deed hij met een techniek bekend als decoupage, een term die refereert naar objecten of meubilair decoreren met (gekleurd) papier of uitgeknipte motieven. De gelaagde natuur van zulke stukken maakt dat het een diep creatief proces is dat maker en object dicht bij elkaar brengt. Een ander pluspunt is dat er ruimte en appreciatie is voor de imperfecties en onvolmaaktheden die het proces mogelijks achterlaat.
Een geduldige oefening tussen de de- en hercompositie van handgemaakt Japans papier
Paper omvat zitmeubilair, verlichting en een koffietafel. Meerdere stukken kwamen voort uit een geduldige oefening tussen de de- en hercompositie van handgemaakt Japans papier dat gelakt werd in een matte of spiegelende afwerking. Daarmee bereikte de ontwerper een effect dat hij zelf vegan vellum noemt, ofwel een materiaal dat overeenkomsten vertoont met dierenhuid en toch vegan is. Daarnaast zijn er enkele limited edition ontwerpen die de passende naam Dragon Skin kregen. Concreet gaat het over fauteuils en een dagbed met een ruwe uitstraling. Opnieuw werd hiervoor Japans papier gebruikt, maar dan wel afkomstig van een zeer speciale plek. Het gaat hier namelijk om materiaal dat gerecupereerd is uit de reusachtige drakenfiguren van het Kagura-danstheater. Bij het aanschouwen van zijn collectie is voor Horan vooral de wisselwerking tussen korte en lange afstand belangrijk. Van ver springen eerst de eenvoudige lijnen van de ontwerpen in het oog, maar van dichtbij zie je pas hoe gedetailleerd alles werkelijk is. Het uitgebreide materiaalproces heeft prachtige sporen achtergelaten en geeft de collectie een kwetsbare indruk. Daarnaast is het bewonderenswaardig hoe ze het effect van dierenhuiden opwekken zonder gebruik te moeten maken van enig dierlijk product. Paper heeft zijn naam allesbehalve gestolen. Ontwerper David Horan ging in zee met galerie Béton Brut om zijn eerste solo-collectie realiteit te maken. Gedreven door de mogelijkheden die materiaal hem biedt, richtte hij zich tot de Franse decoupage-traditie om een papierachtige indruk te creëren. We hopen in de toekomst op nog meer uitmuntend werk van hem.
Photography by Genevieve Lutkin and Gareth Hacker
Text by Cara Jacobs