- Kunst & design
Artificiële intelligentie is niet meer weg te denken uit de architectuur- en designsector. Dankzij de recente evolutie zijn er steeds meer mogelijkheden om afbeeldingen op digitale wijze te genereren louter op basis van een tekstuele beschrijving. Tegenwoordig gebruiken meer en meer architecten en interieurontwerpers zulke programma’s om visualisaties te maken. Imagicasa sprak met visuele artiest Ariadna Giménez, die ons meenam in haar proces.
De designer vertelt dat haar ervaring met artificiële intelligentie niet altijd positief was, al was ze er wel altijd erg in geïnteresseerd. “Toen ik in het laatste jaar van de middelbare school zat, schreef ik een proefschrift over hoe technologie onze geest beïnvloedt. Het was een lang stuk over hoe onze geest oppervlakkig wordt, terwijl technologie en sociale media steeds meer van onze tijd in beslag nemen.” Sindsdien is haar mening sterk veranderd, hoewel ze zich nog steeds erg bewust is van deze gedachten. Giménez begon haar studie Beeldende kunst en stapte na twee jaar over op Grafisch ontwerp, waarna ze nog een master Advanced Architecture behaalde. Een tijdje geleden werden AI-gegenereerde kunst en design erg populair en raakte Giménez echt benieuwd waar al die gekte over ging. Midjourney, een AI-tool die beelden produceert op basis van tekstuele beschrijvingen, vormde het begin van haar fascinatie. Hoewel ze momenteel nog aan de slag is als grafisch designer bij een start-up, werkt ze ook volop aan haar persoonlijk project, Gaudism, waarin ze al haar creativiteit kwijt kan. Gaudí is altijd een grote inspiratiebron voor haar geweest. Omdat ze opgroeide in Barcelona, heeft ze het werk van de Catalaanse architect altijd voor lief genomen. Nochtans vindt de designer niet alle aspecten van zijn werk even mooi. Gaudí werkte voor veel rijke families, en in die tijd was het een trend om hun rijkdom en prestige te tonen door middel van ornamenten. “Ikzelf ben geen grote fan van al die ornamenten, ik ben veel minimaler en daarom benadruk ik dat ik zijn werk niet probeer na te maken, maar ik neem enkel wat ik mooi vind en geef het een minimaal en eigentijds tintje. Waar ik wel van hou is de inspiratie uit de natuur, de natuurlijke vormen en vooral dat gevoel dat je krijgt als je zijn werk ziet. Het lijkt op iets dat niet door de mens gemaakt is, maar eerder uit een fantasiewereld komt.”
“Ik werk met minder ornamenten dan Gaudí en geef het een minimaal en eigentijds tintje”
Haar Gaudism-identiteit bouwt ze op door gemeenschappelijke lijnen doorheen haar ontwerpen uit te laten schijnen. Het fantasiegevoel, de natuurlijke organische vormen, de gelijkenis met de natuur, en een neutraal kleurenpalet met hier en daar een vleugje roze vormen de rode draad. Haar grootste uitdaging? De dag dat ze zal beginnen met het maken van bouwplannen, maar dat moment is nu nog ver weg. Tot dan wil ze het publiek vooral doen begrijpen dat haar werk niet precies zo is als dat van Gaudí, want het mist alle wiskundige en technische complexiteit die hij toevoegde. Ze wil vooral de essentie van zijn werk, de bloem- en natuurmotieven, vertalen naar een hedendaagse minimalistische uitdrukking van natuurlijke vormen. “Ik focus vooral op consistentie en identiteit. Ik zorg ervoor dat de setting alle vakjes aanvinkt: een ruimte met neutrale tinten, organische rondingen en openingen, en het idee van een grot of iets uit de natuur, een bijzondere plek die mensen het gevoel geeft dat ze in een sprookje zitten,” besluit ze. Imagicasa zal haar creaties alvast op de voet volgen.
Wil je meer weten over Gaudism? Lees het volledige artikel in Imagicasa Winter 2022.