- Interieur
Technologie stuwt alle sectoren vooruit, waaronder ook meubelontwerp. Paddy Pike verwelkomt die evolutie met open armen en zet er zelfs mee zijn schouders onder. Zijn Arnardo-collectie kwam mee tot stand met artificiële intelligentie en virtual reality. Gepolijst staal is het primaire materiaal waarmee hij design- en interieurarchitectuurstukken verwezenlijkt die uit hypermoderne methodologieën hun sterktes halen.
Voordat Paddy Pike met zijn gelijknamige studio begon, acclimatiseerde hij in de high-end meubelindustrie door bij meerdere grote namen ervaring te sprokkelen. Hij werkte onder andere voor Francis Sultana, Davidson London en Tom Faulkner. Zijn academische pad nam echter een andere richting dan je misschien zou verwachten. In plaats van een meer creatief getinte opleiding zoals interieurontwerp of architectuur studeerde hij Mechanical Engineering aan Edinburgh University. Die achtergrond samengebracht met de artistieke aard van zijn huidige werk is de ideale opsomming van zijn profiel. Aan de basis van zijn ontwerpen ligt, naast zijn ingenieurskennis, een aanhoudende affiniteit met wetenschap. Het is daarom niet verbazend dat hij zich als designer toespitst op vernieuwende technologieën die de ontwerp- en productiefases ondersteunen en verrijken. Op dit moment nemen vooral artificiële intelligentie en virtual reality die posities in. Met behulp hiervan boetseerde hij spraakmakende creaties die briljant tot hun recht komen in deze collectie. Dit is nochtans niet zijn eerste succesmoment. Meerdere ontwerpen van hem zijn vertegenwoordigd door galerie BOON ROOM, bijvoorbeeld, en zijn werk maakte al deel uit van Maison & Object en PAD Paris.
Design en interieurarchitectuur die uit hypermoderne methodologieën hun sterktes halen
Om iets betekenisvols te maken, moet je het volledig begrijpen en doorgronden. Paddy Pike denkt er net zo over. Zijn passie voor technologie, materialen en processen, en hoe je ze alle drie kan inschakelen om impactvolle meubelstukken en producten te vervaardigen, staat onwrikbaar centraal. Concreet ambieert hij dat zijn collecties meerdere decennialang gebruikt, geapprecieerd en geliefd zullen worden. De presentatie van Arnardo belooft enkel maar goeds. Niet alleen bewijst de ontwerper er zijn uitgebreide en geavanceerde kennis mee, maar ook zijn de creaties het resultaat van diepgaand onderzoek en een passie voor het vak. Hoewel hij een absolute voorstander is van vooruitstrevende tools, begint zijn ontwerpfase meestal wel eenvoudigweg met pen en papier. Zodra hij een eerste sketch en idee vast heeft, gaat hij over naar virtual reality om de tekening een 3D-model te geven. Zodra hij tevreden is, komt artificiële intelligentie aan bod om specifieke afwerkingen en texturen van het design op punt te zetten. Uiteindelijk wordt dat virtuele model omgezet naar een tastbaar object: een cruciale fase waarin Pike nauw samenwerkt met zijn atelier. Wanneer de productie afgerond is, kijk je met eigen ogen naar een ontwerp dat een inspirerende vereniging is van menselijke visie en technologische input. Zonder de rol van originele ideeën te onderschatten, bevordert zijn portfolio de reputatie van artificiële intelligentie en dergelijke in de designsector. Pike’s collectie is niet louter een streven naar visibiliteit voor de modernste methodologieën; hij articuleert tegelijkertijd zijn bewondering voor Ron Arad. De industrieel ontwerper en architect is een pionier binnen meubelontwerp dankzij zijn aanpak en stijl. Zijn gebruik van futuristische vormen en de toenmalig beschikbare technologie deden heel wat stof opwaaien. Met zijn complexe ontwerpen deed hij meer dan één mond openvallen, en intussen is hij uitgegroeid tot een van de meest prominente figuren in moderne architectuur- en designgeschiedenis. Dat succes zie je duidelijk terug in zijn portfolio, want ook de afgelopen jaren werkte hij nog aan prestigieuze projecten. Voor Pike was deze collectie daarom ook een manier om historische designreferenties samen te brengen met moderne processen die met de nieuwste mogelijkheden pronken. Door inspiratie te putten uit een van zijn persoonlijke iconen, vertoont de ontwerper een gelijkaardig lef om de status quo uit te dagen.
Benieuwd naar heel het verhaal achter dit talent? Dat kan je lezen in de zomereditie 2024 van Imagicasa Magazine.
Images courtesy of Paddy Pike Studio
Text by Cara Jacobs