- Interieur
- Architectuur & development
Elk jaar zet de Parijse beurs Maison & Objet een ontwerper in de schijnwerpers voor hun ongekende talent en vakkennis. Tijdens de recente editie in januari viel die eer te beurt aan Raphaël Navot, die in alles wat hij doet een duidelijke creatieve visie volgt waarin onafhankelijk een belangrijk criterium is.
Navot werd geboren in Jeruzalem, studeerde in Eindhoven en verdiepte zich na zijn verhuis naar Parijs in design en interieurarchitectuur. Zijn portfolio is erg gevarieerd: hotelinterieurs, zoals dat van Hôtel Belle Plage in Cannes, commerciële productontwerpen en een meubellijn bestaande uit banken, tafels, tapijten en lampen voor Roche Bobois zijn maar enkele van zijn verwezenlijkingen. Een van de hoogtepunten in zijn carrière is ongetwijfeld de inrichting van het Hôtel National des Arts et Métiers in 2017, een project dat veel van de voor hem belangrijke ontwerpaspecten combineert. Al was er één ding cruciaal om dat mooie resultaat te bereiken, en dat was een goede samenwerking tussen onafhankelijke partners. “Dat zorgt voor evenwichtige en spannende projecten,” horen we. Die onafhankelijkheid is essentieel, want het leidt tot de flexibiliteit waar hij nood aan heeft. “Ik geef de voorkeur aan het idee dat elke partner verantwoordelijk is voor zijn deel. Het maakt het proces op de een of andere manier wakkerder.” Volgens de ontwerper brengen al zijn projecten dezelfde waarden over. Hij zoekt telkens naar de perfecte manier om een liefde voor natuurlijke materialen en traditionele technieken te verenigen met een eigentijdse, tijdloze vorm. Die tijdloosheid is een vereiste, want hij vindt dat interieurs eruit moeten zien alsof ze altijd al bestonden. Dat bereikt hij door in alles diepte te zoeken. Zo gebruikt Navot graag materialen met dikte en kleuren die hij terugvindt in die materialen. Inspiratie zoekt hij niet in trends, maar wel in psychologie en de wetenschap in het algemeen. Ook de natuur en de kennis van ambachtslieden zijn een grote bron van kennis. Daarnaast beschrijft hij zijn academische opleiding als een vorm van ontwerpfilosofie. “Leren om de juiste vragen te stellen en de bedoeling te verduidelijken is voor mij waardevoller dan met overtuiging een visueel doel proberen te bereiken,” vertelt hij.
“Interieurs moeten eruit zien alsof ze altijd al bestonden”
Op Maison & Objet onthulde hij ‘Apothem Lounge’, een ontwerp dat hij speciaal voor de beurs ontwikkelde. De grote ronde zaal doet haar gasten interieurs ervaren ongeacht de functionaliteit of context en creëert een bepaalde stemming. Met de installatie van licht en texturen wilde hij voornamelijk een visuele emotie uitbeelden. De cirkelvormige zaal heeft een open architectonische structuur en doet denken aan een vereenvoudigd doolhof dat zowel vrijheid als intimiteit toelaat. Het is duidelijk dat de gast in ieder project van Raphaël Navot centraal staat. In de toekomst wil hij zich enkel nog op gastvrijheid concentreren, al ziet hij dat erg breed. Restaurants, kunst, boekenwinkels of een hotel: het belangrijkste is dat het een plek is waar mensen samenkomen. “Alles draait om de ervaring die ik hen verkoop,” vat hij het mooi samen.
Header image: photography by Christophe Coenon (Hotel Belle Plage)
Images 1 - 4: photography by Yann Deret (Le 39V)
Images 5 - 6: photography by Christophe Coenon (Hotel Belle Plage)
Images 7 - 9: photography by Jérôme Galland (Hotel National)