Dit voorjaar onthult Nathalie Van der Massen de REN Collection, een sensorische selectie van drie paravents in beperkte oplage. De collectie weerspiegelt haar affiniteit voor natuurlijke Belgische materialen zoals linnen, eikenhout en notenhout. Elk stuk zal verkrijgbaar zijn in een gelimiteerde oplage van acht exemplaren, naast een exclusief kunstenaarsstuk.
Deze bijzondere collectie is het directe resultaat van Nathalie's betrokkenheid bij architecturale projecten. Ze ontving regelmatig verzoeken om originele textielontwerpen te integreren in de architectonische vormgeving van ruimtes. Na intensief experimenteren en verschillende stoffen bestuderen, transformeerden de pragmatische oorsprongen van de collectie onder Nathalie's handen in drie inspirerende creaties die spelen met ritme en transparantie. De collectie balanceert tussen design, kunst en architecturaal object.Van onderzoek tot praktijk, Nathalie combineert authenticiteit met innovatie. In haar ambachtelijke werk verbindt ze handmatige tradities met digitale technieken. Dit ambacht komt tot uiting in de textielsoorten, het hout en de op maat gemaakte messing scharnieren. Na een zorgvuldige selectie van de draden, ondergaat het weefsel een reeks tests voordat het uiteindelijk draad voor draad wordt vervaardigd. Op het snijvlak van design en kunst, creëert de ontwerpster een verhaal met haar textielen. Ze vervaardigt de uiteindelijke compositie door draden voorzichtig te verwijderen op plekken waar transparantie gewenst is.
"Voor mijn op maat gemaakte textielcreaties wilde ik een basis creëren, een kader dat op verschillende manieren modulair is en in meerdere contexten en stijlen kan worden geïntegreerd. Iets tijdloos maar ook aanpasbaar aan verschillende projecten," legt Nathalie uit. De collectie bouwt voort op haar liefde voor discrete, natuurlijke en sensuele materialen. Elk ontwerp omvat een frame van noten- of eikenhout dat het geweven textiel elegant omringt. Haar nauwe banden met het Belgische textielerfgoed leiden haar naar het gebruik van linnen, wol en papier, waarbij draden van verschillende natuurlijke tinten en diktes worden gemengd in harmonieuze composities met subtiele veranderingen in transparantie en lichtfiltering. Soms strak geweven, andere keren met de nadruk op openheid door de compositie te deconstrueren en draden vakkundig rond de houten structuur te weven.
Haar nauwe banden met het Belgische textielerfgoed leiden tot het gebruik van linnen, wol en papier
De paravent SAN, met zijn vier panelen van notenhout, is het model uit de collectie dat de meeste impact heeft op de ruimte en geschikt is voor diverse toepassingen, zoals een hoofdeinde of een scheidingswand. Nathalie speelt met transparantie door rond en binnen het frame te weven, waardoor de illusie ontstaat dat de stof volledig in het frame opgaat. De paravents SAI en DAN bestaan beide uit twee panelen en spelen met de zichtbaarheid van het frame. Hier wordt de stof losser behandeld en komen de open zijkanten op de voorgrond. Terwijl de paravent SAI speelt met het ritme en de weefpatronen van papier op verschillende schalen, kenmerkt de paravent DAN zich door een alomtegenwoordig minimalisme en soberheid.
Elke creatie heeft een uniek karakter en fungeert niet alleen als een autonoom kunstwerk, maar ook als een ruimtelijke decoratie in interieurs, waar het een dialoog aangaat met licht en ruimte. Terwijl de opzettelijke transparantie rond het frame licht doorlaat, wordt het licht elders geabsorbeerd door de stof. De paravents SAN, SAI en DAN van de REN Collection zullen verkrijgbaar zijn in een gelimiteerde oplage van acht exemplaren op Nathalies website. Photography by Senne Van der Ven & Eefje De Coninck
Text by Celien Hemelaer