- Kunst & design
Begin deze maand vond PAD Paris plaats, een bepalend moment voor vele leidinggevende stemmen binnen de designwereld. Onder hen vond je dit jaar ook Charles Zana. Als architect en ontwerper heeft hij al geruime tijd zijn strepen verdiend; zijn recente meubelcollectie is daar een definitieve bevestiging van. Wie de kans niet kreeg om zijn werk te bewonderen op de beurs zelf brengen we met plezier up to date. Een ding verklappen we alvast: het was meer dan de moeite waard.
Sinds 1998 is PAD een jaarlijks sleutelmoment voor designers in Frankrijk en ver daarbuiten. Als ontmoetingsplek voor nationale en internationale galeries promoot de beurs een rijke kruisbestuiving tussen historisch en hedendaags design. Als een reflectie op het huidige klimaat bewijst het evenement elke keer cruciaal te zijn voor de wisselwerking tussen de esthetiek van de tijd en vernieuwing. Charles Zana is intussen een gevestigde waarde voor de organisatoren. Ergens tussen vorm en materiaal schept hij een eigen terrein dat plaats maakt voor zowel licht als schaduw. In ieder ontwerp en object jaagt hij op een zintuiglijkheid die verder gaat dan het pure visuele. Betekenis staat voor hem centraal, net als organische sensualiteit. Op de beurs van 2024 stelde hij een exclusieve collectie tentoon die veel verschuldigd is aan vooraanstaande Franse tradities. Die teruggreep naar de geschiedenis vermengt hij met een moderne allure, goed voor een moeilijk definieerbare déjà vu met een hedendaagse ondertoon. Proportie, comfort en elegantie zijn de voornaamste behoeftes waaraan de stukken dienden te voldoen. Dat bleek geen probleem te zijn, want zijn inherente talent en vakkennis zijn feilloos. Als ontwerper bezit hij een zeldzaam instinct voor de juiste schaal en voelt hij perfect aan welke verhoudingen het beste resultaat opleveren. Voor de uitvoering van de ontwerpen heeft hij uitzonderlijke ambachtslieden tot zijn beschikking. Vaak dragen zij hun vaardigheden over van generatie op generatie; de perfecte partijen om kostbare materialen in handen te leggen, dus.
Ontmoetingsplek voor nationale en internationale galeries; kruisbestuiving tussen historisch en hedendaags design
We treden graag in detail door je over drie specifieke stukken te vertellen. Zo telt de collectie de Symi-lamp. Deze is hevig geïnspireerd op het Middellandse Zeegebied en karakteriseert zich door het spanningsveld tussen het reliëf van de voet en het textiel van de lampenkap. Die eerste is gemaakt van gebeitst en geborsteld cederhout. Met zijn naam verwijst de lamp naar het Griekse platteland. Vervolgens neemt de schommelstoel met Rimbaud als naam een centrale positie in binnen de collectie. Eigenlijk werd het stuk ontworpen voor een project in Sardinië. Inhoudelijk is het een reflectie op tuinmeubilair en de drang om zulke stukken ook binnenshuis te plaatsen. De zitting bestaat uit geweven leder en het frame is uit metaal. Beide materialen complementeren de ander en convergeren tot een contemplatief stuk. Als derde staan we nog stil bij Franck, een fauteuil geïnspireerd op het werk van Jean-Michel Frank. De slanke zitting is gebogen en prachtig uitgevoerd in gepatineerd brons. Cruciaal hier is het idee van proporties die elkaar aanvullen, wat je ook kan afleiden uit de armen en benen die vloeibaar ogen en spelen met hun gelijkenis met gesmolten glas. PAD Paris 2024 is een vast adres voor heel wat liefhebbers van gevarieerd design. Later dit jaar vindt in oktober de editie in Londen plaats, waar ongetwijfeld opnieuw heel wat grote en opkomende namen het beste van zichzelf laten zien. Ook dan houden we je graag op de hoogte van enkele spraakmakende stukken die er de revue passeren. Header image: Verlaine Cupboard, © Studio de Marie
Image 2: Cocteau Side Table, © Studio de Marie
Image 3: Symi Lamp, © Jean-Pierre Vaillancourt
Image 4: PAD Paris 2024, Warton Chair, © Jean-Pierre Vaillancourt
Image 5: Chios Cedar Lamp, © Jean-Pierre Vaillancourt
Image 6: Franck Easy Chair, © Gaspard Hermach
Image 7: Verlaine Cupboard, © Studio de Marie
Image 8: Nerval Sofa, © Jean-Pierre Vaillancourt
Image 9: Large Edge Three Coffee Table, © Jean-Pierre Vaillancourt
Image 10: PAD Paris 2024, Rimbaud Rocking Chair, © Gaspard Hermach
Image 11: Edge One Side Table, © Jean-Pierre Vaillancourt
Image 12: Milos Lamp; © Jean-Pierre Vaillancourt
Text by Cara Jacobs