- Interieur
- Architectuur
Het afgelopen gekke jaar deed ons meer dan ooit snakken naar meer rust in ons hoofd, in ons leven en in onze woonomgeving. Bij Imagicasa zijn we dan ook helemaal in de ban van de projecten, ontwerpen en samenwerkingen van House of Grey waarin gezondheid en geluk de leidraad vormen.
De architectuur- en interieurwereld was voor Louisa Grey geen onbekende toen ze zelf haar eerste stappen zette richting een carrière als ontwerpster. “Mijn ouders zijn ontzettend creatief en leerden elkaar kennen op een kunstschool in de jaren zestig. Ze hebben me altijd gestimuleerd om anders te denken,” vertelt ze ons. Ondertussen heeft Grey al meer dan twintig jaar ervaring opgebouwd die ze iets meer dan vijf jaar geleden omzette in haar eigen studio, House of Grey. Naast commerciële en residentiële projecten kan team ook ingeschakeld worden voor stylingadvies en productiedesign. Bij House of Grey spreekt men van ‘circulair salutogeen ontwerpen’. Imagicasa contacteerde de Britse ontwerpster en liet zich met plezier onderdompelen in haar unieke en interessante filosofie. Met welk idee richtte je je eigen studio op?
“Het keerpunt voor House of Grey was dat ik geen creatief bevredigende baan kon vinden. Wat ik op dat moment heb gedaan, was de beslissing nemen om zelf een bedrijf op te richten waar ik kon werken. Dit heeft me in staat gesteld om keuzes te maken in mijn levensstijl, wat me op zijn beurt ontzettend gelukkig heeft gemaakt. Ik heb House of Grey tevens opgericht vanuit een instinctieve behoefte om verandering te brengen in de manier waarop we leven en onze woonomgeving bouwen.”
Wat is het uitgangspunt van House of Grey?
“Als ontwerpstudio is ons fundamentele doel geworden om bij de renovatie en restauratie van moderne en historische ruimten een positieve designerfenis achter te laten. Elk materiaal en elke grondstof die we specificeren wordt onderzocht zodat we de impact ervan op de menselijke en ecologische gezondheid kunnen begrijpen tijdens de productie, het gebruik en wanneer het eenmaal is afgedankt. Ons studioperspectief is dat wanneer we niet ontwerpen voor menselijke en ecologische gezondheid, we onintelligente keuzes maken.”
Het eenvoudige doel van salutogeen design is het bouwen van structuren die mensen gezonder maken.
Is dit wat we mogen verstaan onder ‘salutogeen design’?
“Inderdaad. Onze residentiële en commerciële projecten versmelten onze esthetische en studiofilosofie met de principes van salutogenese om een thuisretraite te ontwerpen voor onze klanten die actief willen investeren in het nastreven van gezondheid en voldoening in hun leven. Het eenvoudige doel van salutogeen design is het bouwen van structuren die mensen gezonder maken, een principe dat zijn oorsprong vindt in de bouw van veel van ‘s werelds toonaangevende moderne ziekenhuizen. Het is de ultieme investering in mensen in architectonische zin.”
Hoe vertaalt zich dat concreet in jouw werk?
“Ons interieurontwerp richt zich zowel op het verbeteren van de menselijke gezondheid als op esthetiek. Waar mogelijk gebruiken we lokale, hoogwaardige, natuurlijke en duurzame materialen en ontwerpen we ruimtes die aansluiten bij de intuïtieve manier van werken en leven van mensen en die met hen meegroeien naarmate hun behoeften veranderen. De studio is gericht op een ingetogen luxe en eenvoud, dus het palet en de gebruikte materialen in onze projecten weerspiegelen deze esthetiek. Alle elementen binnen een project worden zorgvuldig samengesteld om onze klanten dagelijks te voeden en te herstellen.” Hoe zie je de verdere toekomst van de studio?
“Ons doel, omdat we voortdurend innoveren, is het bouwen van een creatieve studio en gemeenschap waar we samen kunnen ontwikkelen en ondersteunen en dieper kunnen graven met onze productsamenwerkingen en creatieve inspanningen. We hadden een bewustzijnsverandering voorspeld door de ontwikkeling van natuurlijke, duurzame productlijnen, maar deze is versneld door Covid. Daarom voorspellen we de komende jaren een culturele beweging van bewustwording van waar we ons mee omringen en het spannende is dat we nu meer keuze hebben.” Wil je nog meer te weten komen over House of Grey, lees dan zeker het volledige artikel in Imagicasa Summer 2021.
Cover Image: House of Grey x Armadillo Ellipse Rug Collection, photography by Emma Lee
Collage 1, ltr, bottomdown:
Interior design by House of Grey, photography by Michael Sinclair
Interior styling by House of Grey for Cereal Magazine, photography by Jake Curtis
Interior design by House of Grey, photography by Michael Sinclair
Collage 2: all images::
Interior design by House of Grey, photography by Michael Sinclair