- Kunst & Design
Deens meubelmerk NORR11 streeft ernaar om Scandinavisch design opnieuw uit te vinden. Daarbij combineert het verleden en heden om meubelstukken te creëren die de tand des tijds doorstaan. Samenwerkingen met innovatieve jonge ontwerpers leveren tijdloze en duurzame producten op, getypeerd door uniek vakmanschap en de beste kwaliteit.
Sinds zijn opstart in 2011 wil NORR11 nieuwe perspectieven aanreiken in moderne interieurs. Dat slaat aan, want hun meubels sieren inmiddels verschillende hotels, restaurants, bars en kantoren, en dat over de hele wereld: van de Verenigde Staten tot IJsland en Polen. Imagicasa was dan ook erg verheugd om enkele vragen te mogen stellen aan brand manager Juliana Sol Sigurbjornsdottir. Wat is de visie achter NORR11?
“Wij geloven sterk in het creëren van stukken met persoonlijkheid, die karakter en comfort geven aan elke ruimte. Door het samenvoegen van Scandinavisch design met Aziatische esthetiek creëren we een eigen designtaal die het verleden en het heden samenbrengt in een tijdloos ontwerp. Ons doel is om de klassiekers van morgen te creëren en dat leidt de manier waarop we nieuwe ontwerpen en het dagelijkse werk benaderen. Daarbij willen we ontwerpen voor het leven creëren. We leggen evenveel nadruk op esthetiek als functionaliteit om ervoor te zorgen dat onze producten van generatie op generatie kunnen worden doorgegeven.”
“We willen de klassiekers van morgen creëren”
Hoe is NORR11 begonnen?
“NORR11 is tien jaar geleden opgericht door Tommy Hyldahl. Hij heeft een achtergrond in mode, maar zijn droom bleef toch om de wereld van meubel- en interieurontwerp binnen te treden. Hij besloot deze droom na te jagen en richtte daarom NORR11 op. Hij startte vanuit het uitgangspunt om betaalbaar Scandinavisch design aan te bieden. ‘Scandinavisch design voor een nieuwe generatie’ was onze oorspronkelijke slogan en dat verklaart ook nu nog heel goed wat we doen. Wij ontwerpen voor een nieuwe generatie consumenten en architecten; een generatie die haar eigen manier van leven wil vormgeven en voor wie duurzame producten steeds belangrijker wordt. In de beginjaren verkochten we een volledig assortiment aan meubels, verlichting, accessoires en zoveel meer aan particuliere klanten online. Maar na de groeiende vraag van architecten, ontwerpers en high-end interieurwinkels over de hele wereld is de collectie verfijnd. Vandaag richten we ons op hoogwaardige meubels en verlichting die karakter en comfort brengen in huis, op de werkplek en andere openbare omgevingen.” NORR11 blaast dit jaar tien kaarsjes uit. Hoe verliep de reis van toen tot nu?
“Onze collectie is verfijnd en tegelijkertijd ook uitgebreid. De algemene look van het merk is tegenwoordig internationaler en eigentijdser, en bovendien ook niet meer enkel Scandinavisch. De laatste jaren hebben we veel aandacht besteed aan kwaliteit en duurzaamheid. Om een voorbeeld te geven: al onze ontwerpen worden nu uitgevoerd met lak op waterbasis en in FSC-gecertificeerd hout. Vandaag kunnen we zeggen dat we een collectie hebben die zowel esthetisch als praktisch van de ene generatie op de andere kan overgaan. Iets waar we uiteraard erg trots op zijn. Wij geloven dat dit is waar de consument van de toekomst naar op zoek gaat en we zien nu al vanuit de markt een sterke vraag naar duurzame meubels.” Wil je nog meer te weten komen over NORR11, lees dan zeker het volledige interview in Imagicasa Autumn 2021.
Images courtesy of NORR11